Doe mij die maar! Nieuwe commercial BelCompany!

29 May 2006

Doe mij die maar! Nieuwe commercial BelCompany!

Misschien heb je hem al gezien, want voor de derde keer heeft Marco zijn medewerking verleend aan een reclamefilmpje voor de BelCompany. Vanaf 29 mei is hij op SBS te zien! Inmiddels kun je hem ook in het rechterframe bekijken! De commercial duurt zo’n dertig seconden, maar er waren twee volle opnamedagen voor nodig om het reclamefilmpje vast te leggen. En als je het clipje ziet, begrijp je ook waarom. Waar in de commercial met Frans Bauer en Snoop Dogg er eigenlijk één, soms twee situaties zijn, is in dit verhaaltje sprake van 4 verschillende scènes, die ieder uit twee onderdelen bestaan. Acht verschillende shots dus, plus de afsluitende scène. En je begrijpt, dat heeft heel wat voeten in de aarde!

 

In Alphen aan de Rijn had men een woonhuis gevonden dat afgebroken zou worden. Voor de sloop begon mocht het nog gebruikt worden voor opnamen. Dat was een ideale situatie, want dat betekende dat niet alleen het hele huis optimaal gebruikt kon worden (één slaapkamer werd omgebouwd tot visagieruimte, eentje voor de kleding, etc), maar ook kon de crew boren en spijkeren wat ze maar wilden. Zo werd er in de huiskamer een (nep-) keukenblok geplaatst. Normaal gesproken moeten dergelijke dingen heel voorzichtig gebeuren, want je bent in iemand’s huis bezig. Nu konden lampen aan het plafond gehangen en verplaatst worden, vloerbedekking gelegd of juist verwijderd, etc. en dit alles zonder schade te veroorzaken.

 

Marco speelt alleen in de laatste drie scènes een rol, maar daar is toch nog bijna een dag filmen voor nodig geweest. Want net als de leus van de BelCompanywinkels ‘Liever iets te kiezen?’ geldt dat ook voor een regisseur. Ook hij wil zeker weten dat er voldoende materiaal is om uit te kiezen wanneer de commercial tot één geheel wordt geplakt. Zo werden er diverse beelden gemaakt van de hele huiskamer c.q. keuken terwijl Marco aan tafel zit, diezelfde scène nog een aantal keer opgenomen maar dan close, en ook is er gefilmd hoe Marco de kamer binnenkomt en zijn ‘moeder’ kust. Ook deze ging een flink aantal keer over, met telkens diverse aanpassingen. Zo kreeg Marco viltjes onder zijn schoenen, omdat ze zoveel geluid maakten op de houten vloer. Deze laatste scène is in de commercial overigens (nog) niet te zien.

 

Het acteren gaat Marco volgens ons erg goed af. Hij is inmiddels wat commercials betreft ook al aardig ervaren natuurlijk. Zijn sterkste kant is het overbrengen van de emotie, dat zagen we ook tijdens de opnamen van de videoclipjes voor ‘Zien’. Hij leeft zich goed in en brengt de boodschap ook prima over. Waar Marco soms wat moeite mee heeft is het doen van meerdere dingen tegelijk. Zo zei de regisseur bij een bepaalde scène een aantal zaken: 1) slokje nemen van je koffie 2) blij kijken dat er eten komt 3) teleurgesteld kijken dat het pizza is 4) beker links van je bord zetten 5) nog een keer rechts teleurgesteld kijken.

 

Het klinkt betrekkelijk eenvoudig, maar als het zover is, staat de beker opeens rechts van het bord. En dan vraagt hij teveel aandacht van de kijker, dus ze doen het nog een keertje. De tweede keer komt Papa Borsato al voor Marco een slokje van zijn koffie heeft kunnen nemen. De derde keer glijdt de pizza bijna van het bord. De vierde keer vergeet Marco blij te kijken. De vijfde keer slaat iemand ergens anders in het pand te hard met een deur. De zesde keer komt de microfoon plotseling in beeld. De zevende keer zit de pruik van mama Borsato niet goed. De achtste keer staat de beker opeens weer rechts. Ook als de scène er wel helemaal goed opstaat, doen ze het nog een aantal keer. Hoe meer materiaal er is, hoe meer keuze er is met het monteren.

 

Na drieën is er een halve schoolklas in de straat gearriveerd, met cd’s, papiertjes en pennen. Natuurlijk gaat Marco even naar buiten om zijn gezicht te laten zien en de cd’s te signeren. De klas is door het dolle heen, en al helemaal als de meester op de fiets langskomt. “Ziet U nu wel!” roepen de leerlingen. De meester geloofde niet dat Marco Borsato in de straat was, en áls hij er al was dan zou hij echt geen tijd hebben om met de kinderen te praten, had hij gezegd. De meester geeft Marco een hand. Hij is blij voor zijn leerlingen dat hij er naast zat, dat is duidelijk.

 

Van binnen komt het signaal dat de opnamen weer hervat kunnen worden. Dit keer is het de scène waarin Marco aan komt lopen. Ook deze wordt een tiental keer opgenomen, in verschillende versies. Dan weer moet Marco even stilstaan en zwaaien, dan doorlopen en tegelijkertijd zwaaien, dan alleen met zijn linkerarm bewegen, dan weer met rechts zwaaien. De cameramannen en de regisseur staan in de woonkamer, en filmen door het raam. 

Betrokkenen staat in de keuken, en kijken door de keukendeur waar Marco heen moet lopen. Eén crewlid staat bij Marco, gewapend met portofoon zodat het duidelijk is wanneer Marco kan beginnen. Er wordt gesuggereerd dat Marco om het huis heen komt lopen en achterom naar binnengaat. In werkelijkheid staan er op die plek struiken en bomen, waardoor Marco’s startpositie iedere keer tussen de struiken is. Iedereen is binnen of warm gekleed, alleen Marco heeft een dun jasje aan. Het is pittig koud buiten, en over enkele dagen is het Gala van het Nederlandse Lied. Gelukkig staan de scènes er binnen niet al te lange tijd op, zodat Marco weer iets warms aan kan.

 

De laatste scène in de commercial werd eigenlijk als eerste opgenomen. Dat betekent dat we rond 8.00 ‘s morgens al in een snackbar staan. De eigenaren en diens (volledige!) familie zijn ook aanwezig. Al met al is het behoorlijk vol. De snackbar is hier en daar aangepast. De naam van de snackbar is vervangen door een andere naam, de platen met letters waar de aanbiedingen op staan zijn vervangen door kleurrijke posters van lekkere snacks. Marco heeft maar één regel tekst. 

Afgesproken wordt om niet elke keer na een zinnetje te stoppen, maar het een keer of tien achter elkaar te doen. De jongen achter de balie moet nonchalant, bijna onbeleefd zijn, en het is grappig om Marco steeds wanhopiger te horen bestellen terwijl hij niks krijgt. Na een hele dag draaien is de regisseur tevreden, hij heeft alle beelden die hij denkt nodig te hebben. De commercial is inmiddels dus af en zal vermoedelijk zowel in mei als september op de buis zijn. We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden!

Redactie www.borsato.nl